Keyword Research voor jouw Bol listing met Bollify

Picture of Lars Smits
Lars Smits
december 21, 2023

Keyword research begint met jezelf te verplaatsen in de schoenen van je klanten. Welke woorden en zinnen zouden ze kunnen gebruiken om het product te vinden waar ze naar op zoek zijn? Steek deze in een keyword research tool zoals Bollify’s Keyword Explorer, en je zult duizenden relevante keyword ideeën ontdekken bovenop wat je zojuist hebt bedacht.

Het is een eenvoudig proces, maar je hebt twee dingen nodig om het goed te doen:

  1. Goede kennis van jouw branche
  2. Een begrip van hoe keyword research tools werken
 

Dat is waar deze blog over gaat.

Brainstorm “seed” keywords

Seed keywords vormen het startpunt van je keyword-onderzoeksproces. Ze definiëren je niche en helpen je bij het identificeren van je concurrenten. Elke keyword-onderzoekstool vraagt om een seed keyword, dat het vervolgens gebruikt om een enorme lijst met keyword-ideeën te genereren.

Als je al een product of bedrijf hebt dat je op Bol wilt promoten, is het bedenken van seed keywords eenvoudig. Denk gewoon na over wat mensen op Bol typen om te vinden wat jij aanbiedt.

Bijvoorbeeld, als je beamers en beamerapparatuur verkoopt, kunnen je seed keywords zijn:

  1. beamer
  2. projector
  3. enzovoort
 

Merk op dat de seed keywords zelf niet per se de moeite waard zijn om te targeten. Zoals de naam al aangeeft, gebruik je ze als “zaden” voor de volgende stappen in dit proces. Dus maak je niet al te veel zorgen over je seed keywords. Het zou slechts een paar minuten moeten kosten om ze te bepalen. Zodra je een handvol brede ideeën hebt gerelateerd aan het onderwerp van je producten, ga je verder naar de volgende stap.

Gebruik keyword research tools

Keyword-onderzoekstools werken allemaal op dezelfde manier. Je voert een seed keyword in, en ze halen zoekwoordideeën uit hun databases op basis van dat keyword.

Zoektrends is misschien wel de meest bekende keyword-tool. Het is gratis te gebruiken en is bedoeld voor mensen die willen weten welke zoekwoorden populair zijn.

Hier zijn enkele zoekwoordideeën die Zoektrends mij heeft gegeven voor het seed keyword “beamer”:

Telkens wanneer je een interessant zoekwoord ontdekt, probeer het dan te gebruiken als je nieuwe seed keyword en kijk welke nieuwe zoekwoordideeën je ervan krijgt.

Deze tool is geweldig als je net begint, maar je zult al snel merken dat ze vrij beperkt zijn qua gegevens en functionaliteit.

Daarom, als je besluit om je in te zetten voor het laten groeien van het zoekverkeer naar je vermelding, kun je net zo goed de gratis versie overslaan en een “professionele” keyword-onderzoekstool gebruiken, zoals Bollify’s Explorer-tool.

Laten we een paar van onze seed keywords invoeren en kijken hoeveel zoekwoordideeën het ons oplevert.

Alle zoekwoorden die verband houden met “beamer” worden binnen enkele seconden verzameld. Dit rapport laat alleen de zoekwoordideeën zien die je seed keywords bevatten. Het heeft twee modi: “Broad match” en “Exact match”.

“Broad match” toont alle gerelateerde zoekwoordideeën van je seed keyword. Dus als ons seed keyword “beamer” is, zullen we de volgende zoekwoordideeën krijgen:

  • projector
  • projector scherm
 

“Exact match” geeft alleen zoekwoordideeën terug die de woorden van je seed keyword in exact dezelfde volgorde hebben als je ze hebt ingevoerd. Zoals:

  • mini beamer
  • mini beamer projector
Keyword Research tool Bol van Bollify

Toegang hebben tot miljoenen zoekwoordideeën is natuurlijk prima, maar hoe weet je welke het beste zijn? Het doorzoeken van ze allemaal met de hand is immers een bijna onmogelijke taak.

De oplossing is eenvoudig: Filter op de gegeven metrics om de zaken te beperken en het kaf van het koren te scheiden voordat je ze aan je zoekwoordlijst toevoegt.

Zoekvolume

Het zoekvolume geeft aan hoe vaak een zoekwoord afgelopen 12 maanden gezocht is. Bijvoorbeeld, “beamer” heeft een jaarlijks zoekvolume van 125.224 in 2023, waarvan 96.547 vanuit Nederland en 28.697 vanuit België. Ten opzichte van vorig jaar (2022) is het zoekvolume groeiende en is Q4 een populaire periode voor beamers. 

Er zijn twee belangrijke dingen om te weten over de zoekvolumemeting:

  1. Het is het aantal zoekopdrachten, niet het aantal mensen dat heeft gezocht – Er zijn gevallen waarin iemand meerdere keren per maand naar een zoekwoord kan zoeken (bijv. “beamer projector”). Al deze gevallen dragen bij aan het zoekvolume van dat zoekwoord, ook al is het dezelfde persoon die de zoekopdrachten uitvoert.

  2. Het staat niet gelijk aan hoeveel bezoeken het je zal opleveren als je ervoor rankt – Zelfs als het je lukt om op nummer 1 te ranken, zal je verkeer van dat ene zoekwoord zelden meer dan 30% van het zoekvolume bedragen. En dat is als je geluk hebt.

Bijna elke zoekwoordenonderzoekstool heeft een zoekvolume-filter waarmee je je kunt concentreren op zoekwoordideeën binnen een specifieke populariteitsrange. Dit filter heeft twee belangrijke toepassingen:

  1. Uitsluiten van zoekwoorden met een hoog volume: Als je product nieuw is, wil je waarschijnlijk geen tijd verspillen aan zoekwoorden met meer dan 10.000 maandelijkse zoekopdrachten, omdat ze waarschijnlijk te competitief zijn voor jou.

  2. Specifiek filteren op zoekwoorden met een lager volume: Misschien wil je onconcurrerende, laag-volume zoekwoorden vinden waarop je gemakkelijk een beetje verkeer kunt genereren. Deze worden vaak aangeduid als “long-tail zoekwoorden.”

Ondanks hun belang in SEO worden long-tail zoekwoorden vaak over het hoofd gezien. Het lijkt erop dat niemand zich wil richten op een zoekwoord tenzij het minstens honderd keer per maand wordt gezocht, laat staan als het wordt weergegeven als zijnde zonder zoekvolume. Al met al is zoekvolume een buitengewoon belangrijke metric in SEO.