Bol-zoektrends identificeren en hiervan profiteren

Picture of Lars Smits
Lars Smits
februari 13, 2023

Door op de hoogte te blijven van de laatste trends bij Bol, kun je betere beslissingen nemen voor je bedrijf en de concurrentie een stap voor blijven. Met de data van de Bol zoektrends tool zie je snel wat hot is en je direct jouw strategie daarop aanpassen.

PS. Onderaan de pagina kun je een video bekijken van een Bol zoektrends alternatief

Verfijn trefwoorden voor relevantie en vergeet de concurrentie niet

Om de effectiviteit van uw strategie voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) te vergroten, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je relevante zoekwoorden gebruikt. Dat betekent aandacht besteden aan actuele onderwerpen en waar mogelijk inspelen op trends. Zoektrends die voortkomen uit zoekgedrag van gebruikers op Bol.com worden inzichtelijk gemaakt met de zoektrends tool van bol.com. Het is de moeite waard om naast deze zoektrends data ook de concurrentie per zoekwoord in kaart te brengen, omdat je dan gemakkelijk kunt analyseren of het een zoekwoord is dat kan bijdragen aan de zichtbaarheid van een product.

Waar je de zoektrends tool kan vinden:

Stap 1. Login op je verkoopaccount.

Stap 2. Klik op het kopje ‘Analyse’ 

Stap 3. Druk op ‘Bol.com zoektrends’ in de drop-down.

 Stap 4. Voeg een zoekterm toe en start met zoeken.

Bol.com zoektrends instructies

Vraag en aanbod naast elkaar zetten is de basis van een goed zoekwoordonderzoek

Laten we even terug denken aan de eerste economie les… niet de papiertjes die naar de leraar werden gegooid, maar naar de les waarin werd vertelt dat alles draait om vraag en aanbod. 

De zoektrends tool van Bol.com biedt de mogelijkheid om gemakkelijk te zien naar welke producten er vraag is, maar wat is het aanbod? 

Het aanbod kunnen we op een simpele manier opzoeken via de website van bol.com zelf. Wanneer je onderzoek doet naar het zoekwoord ‘schoenen’, voer je dit zoekwoord in in de zoekmachine van bol.com om vervolgens de hoeveelheid resultaten van het zoekwoord ‘schoenen’ te zien. In het voorbeeld zie je dat er 300006 resultaten zijn op het zoekwoord schoenen. Wanneer je de data van bol zoektrends hierbij houd zie je dat er op 2023-02-12 in totaal 183 keer naar het zoekwoord ‘schoenen’ is gezocht en in totaal 6067 keer de afgelopen maand. 

Hier kunnen we uit opmaken dat het zoekwoord ‘schoenen’ een zoekwoord is met een hoge concurrentie score, waardoor het moeilijk is om hoog te kunnen ranken op dit zoekwoord. Maar niet getreurd, nu is het moment aangekomen dat we verder gaan met het zoekwoord onderzoek en op zoek gaan naar het winnende zoekwoord. 

Gerelateerde zoektermen

Vaak hebben we geen benul van het zoekgedrag, welke woorden de bezoekers invoeren in de zoekbalk van bol.com of welke zoekwoorden er überhaupt nog meer bestaan in deze wereld. Wist je bijvoorbeeld dat boekentas ook wordt gecommuniceerd in België als boekenzak? 

Bol zoektrends heeft een handige functie om het zoekgedrag van de bezoekers te analyseren. Bij ieder zoekwoord dat je opzoekt in de zoektrends tool krijg je 10 gerelateerde zoekwoorden inclusief het zoekvolume te zien. Je kunt maximaal 5 zoekwoorden tegelijk opzoeken en naast elkaar zetten in de zoektrends tool van bol. Als je liever meerdere zoekwoorden tegelijk wil invoeren, moet je even lezen over het alternatief verder besproken in dit artikel. 

Twee manieren om potentiële zoekwoorden te vinden met behulp van de Bol zoektrends tool

Zoals in de titel omschreven staat zijn er twee manieren om het potentieel van zoekwoorden gemakkelijk te kunnen identificeren met behulp van de Bol zoektrends tool. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar in dit artikel worden er twee manieren besproken.

Bol zoektrends + Excel

Om de concurrentie in kaart te brengen kun je een Excel bestand maken met kolommen om vervolgens de data van alle zoekwoorden in te voeren zoals zoekvolume en het aantal zoekresultaten. Hier kun je een formule op los laten dat bij jouw niche past. Een voorbeeld formule: 

Zoekvolume/ zoekresultaten= Potentie score 

Hoe hoger de potentie score is, des te interessanter dit zoekwoord is om verder te onderzoeken.

Zoektrends alternatief

Bol zoektrends is een fantastische tool als het gaat om inzicht in de vraag op bol.com. Het is echter wel tijdrovende klus om de concurrentie en het aanbod naast elkaar te zetten in een overzicht. 

Daarom introduceer ik een zoektrends alternatief voor professionals die dagelijks bezig zijn met het optimaliseren van hun verkopen op bol.com.

In de volgende kop ‘Het Bol zoektrends alternatief voor de professionals’ vertel ik uitgebreid over de voordelen.

Voor- en nadelen van de bol zoektrends tool

Voordelen

  • Zoekvolume per zoekwoord
  • 10 gerelateerde zoektermen
  • Trendlijn van zoektrend
  • Gratis tool

Nadelen

  • Geen CSV export mogelijkheid
  • Max 5 zoekwoorden tegelijk in één zoekresultaat
  • Max 10 gerelateerde zoektermen per ingevoerd zoekwoord
  • Geen onderscheid tussen Nederland en België

Het bol zoektrends alternatief voor professionals

Het is het hoofddoel van Bollify om het leven bol.com optimalisatie professionals een stukje makkelijker te maken, door dagelijkse handelingen te automatiseren en verborgen data te verzamelen. 

Bol zoektrends is een waardevolle tool voor zoekwoordonderzoek, maar helaas met beperkingen. De keyword discovery tool van Bollify neemt deze beperkingen weg. Sterker nog, Bollify voegt extra data en functionaliteiten toe om gemakkelijker conclusies te kunnen trekken. 

Bol zoektrends vs Bollify Keyword Discovery

Om een beeld te schetsen van de verschillen tussen de zoektrends tool van Bol.com en de keyword discovery tool van Bollify zijn de functionaliteiten naast elkaar gezet.

Bol zoektrends

  • Zoekvolume per zoekwoord
  • 10 gerelateerde zoektermen
  • Tot 5 zoekwoorden tegelijk per zoekopdracht
  • Trendlijn van zoektrend
  • Gratis tool

Bollify Keyword Discovery

  • Zoekvolume per zoekwoord
  • 80 gerelateerde zoektermen
  • Tot 100 zoekwoorden tegelijk per zoekopdracht
  • Trendlijn van zoektrend (onderscheidt Nederland en België)
  • CSV export
  • Aantal listings per zoekwoord (competitie)
  • Gemiddelde (+hoogste en laagste) recensie score per zoekwoord 
  • Gemiddeld (+hoogste en laagste) aantal recensies per zoekwoord
  • Gemiddelde (+hoogste en laagste) prijs per zoekwoord

Het bol zoektrends alternatief voor professionals

Om meer te weten over de werking van de keyword discovery tool kun je de pagina van deze tool bekijken.