Bollify is niet meer weg te denken uit het bedrijfsproces van Brandsom

Picture of Lars Dudink

Lars Dudink

Marketplace manager at Brandsom

De klant

Brandsom, een jonge, eigenzinnige agency die in een paar jaar tijd haar plek heeft ingenomen in het marketplaces ecosysteem. De Gold partnerships met bol.com en ChannelEngine kunnen gezien worden als de kroon op het harde werk van Brandsom in de afgelopen jaren. 

Wanneer een merk de samenwerking met Brandsom aangaat, kan zij rekenen op een volledig marketplaces team voor een vast bedrag per maand. Van integratie tot content optimalisatie en advertising: het dedicated team staat klaar om samen met het merk haar doelen te behalen. Of het nu gaat om verkopen op Amazon, bol.com, Zalando, of andere marketplaces als MediaMarkt, Kaufland en Cdiscount, het Brandsom team heeft voor elke uitdaging een passende oplossing. 

Brandsom x Bollify

Uitdaging

Voor nieuwe merken die beginnen met verkopen op bol.com ligt een grote uitdaging: Hoe ga je het opnemen tegen de gevestigde orde? De merken die al jaren verkopen op bol.com en pagina 1 volledig domineren, hoe kom je daar tussen? Dure Sponsored Products campagnes? Is altijd mogelijk, maar het kan goedkoper, namelijk: content optimalisatie. 

Bij Brandsom krijgen wij weleens de vraag: “Content optimalisatie? Wat levert mij dat precies op?” Een logische vraag. Het geld dat je als merk investeert moet het liefst zo snel mogelijk tot een resultaat leiden. En wat is het resultaat van content optimalisatie? Dit resultaat was voor ons tot voor kort lastig meetbaar. Maar sinds we Bollify gebruiken kunnen we de impact van content optimalisatie aantonen!

"We ontvangen veel positieve feedback sinds we Bollify gebruiken en met nieuwe inzichten en strategieën komen. Bollify is niet meer weg te denken uit ons bedrijfsproces."

Oplossing

Geen mooie woorden, maar ook mooie, inzichtelijke resultaten

Voordat wij beginnen met optimaliseren, gaan wij eerst het zoekgedrag onderzoeken. Zonder een degelijk zoekwoordonderzoek is het niet mogelijk om relevante content te schrijven. Bollify helpt ons hiermee; we werken nu namelijk een stuk efficiënter. De geworven data kan makkelijk gesorteerd, geanalyseerd en geëxporteerd worden. Voordat we gebruik maakten van Bollify waren wij vele uren kwijt aan een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Nu doen we het in minder dan de helft van de tijd. 

Om aan te tonen wat het effect van content optimalisatie is, is het noodzakelijk om de huidige situatie van de klant (op bol.com) in kaart te brengen. Deze 0-meting kunnen wij pas maken sinds wij Bollify gebruiken. Bollify laat ons per product zien wat de organische positie is, of op welke keywords het product momenteel níét wordt gevonden. Door dit inzichtelijk te maken weten wij waar de kansen liggen en op welke keywords wij ons moeten focussen. Na de optimalisatie maken wij ook inzichtelijk hoeveel het potentiële extra verkeer is dat nu naar de productpagina kan komen.

"Voordat we gebruik maakten van Bollify waren wij vele uren kwijt aan een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Nu doen we het in minder dan de helft van de tijd."

Laag hangend fruit

Een keyword met 100.000 zoekopdrachten per jaar, daar wil iedereen wel op gevonden worden, maar wat als er op dat keyword 100.000 producten worden aangeboden, is het dan nog wel zo’n interessant keyword? Met andere woorden: hoe gaat jouw product gevonden worden tussen ál die producten binnen de productcategorie? 

Door middel van Bollify brengen wij gemakkelijk de juiste keywords in kaart die hoge potentie hebben. We gaan op zoek naar de ultieme sweet spot. Search terms die hieronder vallen hebben een laag aantal aangeboden producten, maar hebben wel een relatief hoog zoekvolume. Doordat er minder producten worden aangeboden, is het makkelijker om je organische positie te verbeteren. Heeft het product wat meer momentum te pakken? Dan kunnen we ons gaan richten op keywords met hogere zoekvolumes en meer concurrentie. 

Sta je niet op pagina 1, dan doe je eigenlijk niet mee..

Hoe vaak klik jij op pagina 2 wanneer je op zoek bent naar een product? Vaak weet je een relevant product te vinden op de eerste pagina van de SERP. We kunnen dan ook wel stellen dat je organische verkopen minimaal zullen zijn op het moment dat je product niet op pagina 1 te vinden is. Daarom is het gebruik van Sponsored Products noodzakelijk om sales te genereren, maar hoe maak je de keus op welk keyword je je moet focussen? 

Bollify helpt ons met het maken van die strategische keuze. We monitoren constant de organische posities van de producten. Staat een product bovenaan pagina 2 op een bepaald keyword? Dan investeren we specifiek op dat keyword. Zien we dat het product organisch stijgt en nu vindbaar is op pagina 1? Dan kunnen we ervoor kiezen om op een ander keyword te focussen of proberen de organische positie nog beter te maken. Dit proces herhalen wij meermaals tot we zoveel mogelijk producten op pagina 1 hebben staan.

"Het gebruik van Bollify heeft het werk makkelijker, leuker en inzichtelijker gemaakt. Voor zowel ons, als bedrijf, als voor onze klanten. We ontvangen veel positieve feedback sinds we Bollify gebruiken en met nieuwe inzichten en strategieën komen. Bollify is dan ook niet meer weg te denken uit ons bedrijfsproces."